SURA O S’ENFONSA?

Els divendres a la tarda fem l’activitat de taller d’experimentació. Aquest pot ser a través d’un taller de cuina, d’una activitat d’exploració sensorial o a partir d’un experiment. Són activitats on els alumnes gaudeixen molt alhora que aprenen diferents conceptes didàctics (depenen de cada activitat). Avui us porto l’últim experiment que vam fer i que vam anomenar: flota o s’enfonsa? Espero que us agradi!

 

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

TÍTOL: SURA O S’ENFONSA?

INTRODUCCIÓ:

Quan treballem amb els alumnes a partir de tallers d’experimentació despleguem tota una seria d’objectius didàctics generals i globals que ens ajuden a despertar la curiositat i l’aprenentatge dels infants mentre ells juguem i experimenten amb els diferents materials. És per aquest motiu que penso que és una activitat molt interessant de poder fer amb els nostres nens i nenes.  Avui us porto un experiment científic, on el raonament previ i la hipòtesis és la base per a desenvolupar l’experiment “Sura o ‘enfonsa?” ! Som-hi!

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Experimentar a través dels diferents materials
  • Realitzar les seves pròpies hipòtesis
  • Posar a prova les seves hipòtesis i extreure resultats (verificar les hipòtesis)
  • Fomentar el raonament científic
  • Millorar la comprensió oral i el seguiment d’ordres verbals
  • Millorar la motricitat fina
  • Millorar el temps d’atenció i concentració

MATERIALS:

  • Un recipient transparent i força fondo
  • Una gerra d’aigua
  • Aigua
  • Material que tinguis a l’escola i que sigui familiar per als alumnes (nosaltres hem utilitzat un tap de suro, unes tisores, una maquineta, un got de plàstic, un llapis i un tap d’ampolla d’aigua)
  • Gomets de dos colors diferents (nosaltres hem utilitzat uns blaus i uns vermells)
  • Arxiu PDF amb el requadre (el podeu descarregar CLICANT AQUÍ)
  • Paper per plastificar i Plastificadora (opcional)

 

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:

Els hi repartim als nens i a les nenes els diferents objectes que tenim per a l’escola. Mirem cada un dels objectes com es diuen i per a que serveixen, observem si els hi són familiars. Una vegada hem explorat els diferents materials els hi donem un full (podeu descarregar el PDF a l’apartat de “materials” del blog) on hi ha un requadre. En aquest requadre estan escrits (juntament amb el dibuix, per donar suport visual) els diferents materials que hem observat anteriorment. Al costat els alumnes hauran de posar (amb un gomet) si l’objecte en qüestió sura o s’enfonsa quan el deixes dins d’un recipient amb aigua.

 

Nosaltres vam decidir treballar de dues maneres diferents, segons les capacitats individuals. Amb  alguns alumnes vam treballar d’una manera manera més sensorial i vivencial, observant si l’objecte surava o s’enfonsava i col·locant només un gomet, segons el resultats finals.

 

 

Amb els altres els hi vam donar dos gomets de diferents colors per treballar la hipòtesis i el raonament previ, abans de passar a l’acció i veure els resultats. Els gomets de colors seguien unes instruccions:

  • El gomet de color vermell ens serveix per a que l’alumne faci el seu raonament abans de la comprovació, és a dir, l’alumne col·locarà el gomet vermell segons la seva hipòtesis sobre si flotarà o no flotarà aquell material dins l’aigua.
  • El gomet de color blau ens servirà per a treballar l’anàlisi del resultat, és a dir, l’alumne enganxarà el gomet blau un cop hagi tirat l’objecte a l’aigua i vegi si flota o no. Això l’ajudarà a veure si ell tenia raó sobre el que pensava sobre la flotació dels diferents materials.

 

*De manera opcional podeu plastificar les diferents fitxes del requadre ja que és un experiment on els infants juguen molt amb l’aigua i es poden acabar fent malbé. Nosaltres no ho vam fer i alguna fitxa es va trencar, tot i que una vegada es queda seca li poses un celo i el problema s’ha acabat! Tot sigui això!

 

Ens ho vam passar molt bé observant com reaccionaven els diferents materials escolars dins l’aigua! Hi havia que flotaven quan ells esperaven que s’enfonsessin i a l’inrevés!  Va ser un experiment molt divertit i força passat per aigua! Espero que us hagi agradat la idea i que us hagi inspirat!

Gaudiu molt i fins la propera!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari