MAR I MUNTANYA

I ara sí que sí, donem la benvinguda al nou curs 2019 – 2020 amb un joc per treballar el vocabulari sobre, possiblement, les vacances que han passat els nens i nenes amb les seves famílies! I és que segurament molts d’ells i elles han anat a la platja i/o a la muntanya i han pogut gaudir amb les seves famílies i amics.

 

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

TÍTOL: MAR O MUNTANYA?

INTRODUCCIÓ:

Molt possiblement durant aquestes vacances els nens i nenes han pogut gaudir de l’estiu jugant amb les onades del mar, menjant gelats, corrent pels camps, veient vaques i ovelles…i un llarg etcètera de moments únics i inigualables. És per aquest motiu que avui us porto diferents jocs relacionats tots amb el vocabulari més usual que podem utilitza durant les vacances d’estiu: el mar i la muntanya.

Per treballar amb aquest material només cal que us descarregueu el PDF adjunt que trobareu a l’apartat de “material”. Per a iniciar la descarrega només cal que cliqueu on posa “AQUÍ”. Veureu que aquest material està tant amb llengua catalana com castellà.

*Tots els pictogrames que he utilitzat els he descarregat des de la pàgina web d’arasaac.

 

MATERIAL:

  • PDF vocabulari mar i muntanya CATALÀ clicar AQUÍ
  • PDF vocabulari mar i muntanya CASTELLÀ clicar AQUÍ
  • Llapis
  • Goma
  • Pega de barra
  • Tisores
  • Fitxes o gomets de diferents colors

 

JOCS DIDÀCTICS:

  1. Reconeixement del vocabulari i classificació

Abans de començar els jocs ens hem d’assegurar que els nens i les nenes coneixen totes les paraules relacionades amb l’estiu. Així que posarem totes les imatges sobre la taula i les anirem descobrint. Podem parlar d’elles, descriure-les, explicar si ens agraden o no, si durant aquest estiu les han utilitzat o les han vist…

 

Un cop treballades aquestes paraules les classificarem segons si les podem trobar al mar o bé a la muntanya. Ens haurem de fixar bé ja que algunes imatges segur que les podem trobar tant al mar com a la muntanya!

 

  1. Endevina endevinalla!

Els hi presentarem la següent taula (aquesta serà la nostra “taula base”) i observarem com estan posats els diferents elements. Veurem que a la mateixa taula hi ha lletres i números.

 

Un cop tots i totes hem vist la taula farem parelles i jugarem al joc d’endevinar. Un dels alumnes, sense que l’altre ho vegi, escollirà tres elements de la taula i els amagarà. El seu company ha d’endevinar quines són les imatges que ha escollit el seu amic a mesura que li va fent preguntes. D’aquesta manera treballarem el llenguatge oral, la descripció de l’objecte, el vocabulari del mar i la muntanya…

és un animal...té ales...té molts colors...vola...viu als camps...què és?

 

  1. A5! C3! E2!…quin pictograma hi ha?

Amb aquesta activitat aprendrem a llegir la taula, utilitzant els números i les lletres. Els hi donarem a cada alumne la taula amb les imatges del mar i la muntanya i una altra gràfica buida. En aquesta gràfica hi haurà una lletra i un número junts. L’alumne haurà de buscar les coordenades dins la taula per trobar la imatge.

quina imatge hi ha al quadrat A5?

al quadrat AE hi ha una petxina!

 

  1. Treballem la lectoescriptura

Hem treballat el reconeixement de les imatges i la seva descripció però encara no ens hem endinsat a la lectoescriptura! Així que escriurem el nom de cada una de les imatges a la taula anterior.

 

  1. on està un pictograma en concret dins la taula?

Ara el treball que farem és a l’inrevés! Els hi donarem a cada un dels alumnes una taula amb unes imatges. L’alumne haurà de buscar, dins la taula principal, on es troba la imatge i escriure la lletra i el número.

on està la síndria?

està a la C4

 

  1. Juguem als jocs dels vaixells!

Aquest joc està inspirat en el popular joc “hundir la flota”. Treballarem per parelles:

  • Al jugador 1 li donarem la taula base (on apareixen tots els pictogrames) i 5 fitxes de un color determinat (en aquest cas, taronja)
  • Al jugador 2 li donarem la mateixa taula però buida (sense imatges), 5 fitxes d’un color determinat (en aquest cas verdes) i forces fitxes de color vermell.

El jugador 1 escollirà 5 elements de la taula base i hi posarà una fitxa a sobre de cada imatge.

L’objectiu principal és que el jugador 2 endevini on estan col·locades cada una de les fitxes que ha escollit el jugador 1. Haurà d’endevinar-ho preguntant al jugador 1 per la LLETRA  i el NÚMERO de la taula (llegint coordenades). Si endevina la coordenada posarà la fitxa de color verd. Si no l’encerta posarà una fitxa de color vermell.

Exemple:

 

Com podeu veure, a través d’un mateix material hem pogut fer diferents activitats relacionades amb l’estiu i el vocabulari del mar i de la muntanya. Espero que us hagi agradat i que us hagi inspirat! Ens veiem la setmana que ve amb més idees i espero que tots i totes tingueu una bona entrada de curs!

 

2 comentaris

  • ELI
    21 de setembre de 2019 at 8:16

    Moltes gràcies pel recurs, podrem treballar moltes competències juntes en una mateixa proposta!
    La setmana que ve la posarem a la pràctica!

    • Mireia
      21 de setembre de 2019 at 8:52

      HOla Eli, moltes gràcies a tu pel teu comentari! Espero que la posada en pràctica vagi molt bé! Una abraçada!

Deixa un comentari