CLASSIFIQUEM I RECICLEM!

Any nou vida nova i amb ella, apareixen les valoracions personals del 2018 i la realització dels nous propòsits per aquest 2019. Un dels meus propòsits és RECICLAR més, millor i de manera més conscient així que he pensat que durant aquest mes de gener treballarem amb els més petits la classificació del reciclatge, la seva importància i els usos que podem fer (a nivell escolar) de cada una de la deixalla, donant una segona vida a allò tirem.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

 

TÍTOL: CLASSIFIQUEM I RECICLEM!

INTRODUCCIÓ:

Durant aquest mes de gener treballarem amb els més petits i petites el RECICLATGE (què significa reciclar, per què ho fem, com ho fem, què podem fer amb allò que tirem…) però…com ho farem?

Abans de començar a treballar la importància del reciclatge hem de realitzar l’activitat d’introducció, que ens servirà per entendre des d’on partim, és a dir, quins coneixements tenen els infants sobre aquest tema, fent preguntes tant senzilles com: què significa reciclar? A casa reciclen? I què reciclen? Per què és important reciclar?…Un cop coneixem les seves idees i experiències personals podrem començar a treballar el reciclatge a través de diferents activitats significatives pels infants.

Durant aquest mes de gener des del blog us proposem treballar el RECICLATGE a partir de sis activitats: la primera ens servirà per tenir un concepte general de la classificació del reciclatge i les altres cinc activitats ens serviran per donar-li una altra vida a allò que ja no utilitzem i tirem a les escombraries. De cada un dels contenidors de reciclatge (paper, plàstic, orgànic, rebuig i vidre) escollirem un element o material a reciclar i el “transformarem” per utilitzar-lo d’una altra manera i que ens serveixi com a eina educativa. D’aquesta manera els nens i les nenes a més d’aprendre a reciclar  observaran que amb alguna de les deixalles i amb una mica d’imaginació i creativitat els hi poden donar altres usos.

Espero que us agradi i que us inspiri per trobar nous recursos i noves idees!

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS “CLASSIFIQUEM I RECICLEM!”:

  • Conèixer què significa reciclar
  • Entendre la importància del reciclatge
  • Conèixer el món que ens envolta
  • Conèixer els diferents contenidors (nom i colors)
  • Aprendre a classificar per contenidors
  • Treballar a partir del respecte cap a un mateix i cap als altres
  • Augmentar l’atenció i la concentració

MATERIALS:

  • PDF “EL RECICLATGE” (el podeu descarregar CLICANT AQUÍ: classificació el reciclatge PDF)
  • Llapis
  • Goma
  • Tisores
  • Plastificadora i fulls de plastificar (opcional)
  • Velcro (opcional)

DESCRIPCIÓ DEL MATERIAL I DE L’ACTIVITAT:

En el PDF adjunt podreu trobar els 5 contenidors de reciclatge i dotze elements a reciclar per a cada un dels contenidors.

De cada un dels contenidors de reciclatge hi ha tres fotografies reals:

  • una sense el nom del contenidor. Per exemple:

 

  • l’altre amb el nom del contenidor escrit amb lletra de pal i en català. Per exemple:

  • i la tercera amb el nom del contenidor escrit amb lletra de pal i en castellà. Per exemple:

 

Cada un dels contenidors estan emmarcats amb un quadre del color que li correspon a cada un d’ells.

Per exemple, el contenidor de paper és de color blau:

 

Per a cada un dels contenidors s’ha elaborat 12 elements (deixalles) amb imatge real per treballar la classificació. Aquests també venen emmarcats. Veureu que hi ha dos tipus de requadre:

  • Un requadre amb el color del contenidor (ens serviria per als nens més petits o per aquells que estan aprenent a classificar). Per exemple:

 

  • Un requadre de color gris (d’aquesta manera no tindrien l’ajuda visual). Per exemple:

 

 

Existeixen moltes maneres de treballar amb aquest material, dependrà de les característiques dels vostres alumnes i de com vosaltres ho vulgueu treballar.

En el meu cas, jo seguiria els passos segúents:

  • retallaria cada un dels contenidors i les seves deixalles (respectant els colors)

 

  • els plastificaria (perquè no es trenquessin) i els hi posaria velcro (perquè els hi fos més fàcil motriument classificar).
  • Primer treballaria identificant i classificant el reciclatge entre dos contenidors i amb poques deixalles. Mica en mica aniria ampliant deixalles i, posteriorment, contenidors.

 

 

Espero que us hagi agradat, que trobeu útil el material i ens veiem el dijous de la setmana vinent on donarem una segona vida  a una deixalla del CONTENIDOR DE PAPER!

Deixa un comentari