REGISTRE SETMANAL DE LES EMOCIONS (part2)

La setmana passada ens vam començar a introduir amb la identificació de les emocions bàsiques (content, enfadat i trist) i avui us porto la segona part, on el concepte i el vocabulari vindria a ser el mateix (les tres emocions bàsiques) però fem un pas endavant i, és que avui, treballarem el REGISTRE DE LES EMOCIONS durant la SETMANA.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

 

TÍTOL: REGISTRE SETMANAL DE LES EMOCIONS

INTRODUCCIÓ:

Aquesta activitat que us proposo és un pas evolutiu superior a l’anterior activitat proposada sobre les emocions. En aquest moment, l’alumne està preparat per començar a enregistrar les seves emocions durant una setmana sencera (de dilluns a diumenge) i fer balanç sobre si creu que ha de canviar alguna cosa del seu comportament, o no. Vindria a ser una avaluació personal sobre les emocions.

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Conèixer les emocions: trist, content, enfadat.
  • Identificar les emocions: trist, content, enfadat
  • Regular les pròpies emocions
  • Regular les pròpies conductes
  • Anticipar les emocions
  • Despertar el coneixement personal de l’infant
  • Identificar el coneixement personal de l’infant
  • Desenvolupar el llenguatge verbal
  • Introduir el concepte matemàtic de “registre setmanal”
  • Saber “llegir” el nostre taulell de les emocions

 

MATERIAL NECESSARI:

  • Una base per a poder dibuixar (jo tenia per casa un tros de fusta i el vaig reutilitzar, però potser el que us vagi bé)
  • Pintures de diferents colors
  • Un retolador permanent de color negre
  • Llapis
  • Goma
  • Tres pots de plàstic per enganxar a la fusta.
  • Depenen de com ho vulgueu treballar:
    • Les pinces que vam utilitzar a la inspiració del calendari Montessori i Waldorf”
    • Set conques de fusta

 

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:

Al final de la setmana és bo fer balanç sobre com ha anat i quines són les coses que hem de tenir en compte i poder-les canviar o deixar com estan. Crec que les emocions  i els sentiments són molt importants a la vida de qualsevol persona així que és bo veure com t’has anat sentint durant la setmana i poder valorar si vols canviar alguna cosa per millorar.

Fer conscients als infants sobre els propis sentiments és molt positiu, ja que d’aquesta manera es poden autoregular i pensar sobre les conseqüències que aquell sentiment li pot provocar. El fet d’estar molt sovint enfadat ens pot provocar un malestar personal i nerviosisme i, en canvi, el fet d’estar més content ens pot provocar energia i optimisme.

Per aquest motiu avui us porto una activitat ben senzilla de realitzar que, alhora, ens pot aportar uns beneficis personals molt positius. Avui aprendrem a enregistrar els sentiments que tenim al llarg de la setmana.

 

COM TREBALLAR EL “REGISTRE SETMANAL DE LES EMOCIONS”

Per a treballar l’enregistrament de les emocions necessitem el nostre plafó base, on estarà l’infant pintat amb les tres emocions que volem observar durant la setmana, i set conques de fusta (una per dia de la setmana) o bé, si volem saber el dia, les set pinces que utilitzem en el nostre calendari d’inspiració Montessori i Waldorf. Escollim la opció que escollim, treballaríem de la mateixa manera.

Opció A: pinces d’estendre (sí diferenciem els dies de la setmana)

 

Opció B: conques de fusta (no diferenciem els dies de la setmana)

 

Començaríem pel Dilluns, ja que és el primer dia de la setmana. Ens preguntaríem de bon matí com ens sentim avui i col·locaríem la pinça d’estendre o la conca de fusta a la imatge que ens representi la nostra emoció. Durant el dia aquesta la podem anar canviant de lloc, fins arribar a la nit. Quan anem a dormir observarem quin és el sentiment que ens acompanya i faríem balanç sobre el dia.

 

1. "Em llevo una mica enfadada perquè..."

 

 

2. "però a mesura que va passant el dia estic una mica millor perquè...."

 

Aquesta mateixa activitat l’anirem fent cada dia, fins arribar al diumenge al vespre (si treballem a una escola enregistraríem els cinc dies de la setmana en horari escolar). Un cop hagin passat els set dies podem observar i contar el nombre de pinces d’estendre o conques de fusta que hi ha a cada un dels sentiments i emocions. Enregistrarem els resultats i valorarem si estem contents (o no) dels resultats. Podem canviar alguna cosa per ser més feliços? Viure enfadats o tristos ens aporta alguna cosa?

 

3. "ha passat una setmana i veig que he estat més dies feliç que enfadada i trista!"

 

En el cas que enregistreu amb les pinces d’estendre, podreu anar encara una mica més enllà, fent record del que ha passat en un dia determinat i poder posar nom (per exemple, dilluns em vaig enfadar molt perquè no em vau deixar mirar la televisió).

1."El dilluns em llevo una mica enfadada perquè..."

 

2."però va passant el dia i cada vegada estic millor i em sento contenta perquè..."

 

3. "ha passat la setmana sencera  veig que..."

 

 

Finalment m’agradaria destacar, igual que ho he fet a l’entrada anterior “les emocions (part1), la meva opinió sobre els sentiments i les emocions: existeixen moltes emocions que moltes vegades no podem controlar. Fer un registre d’aquestes i buscar la part positiva NO significa que vulgui que l’infant no s’enfadi o no es posi trist. Crec que hem d’acompanyar al nen i a la nena amb les seves emocions i que es senti recollit i escoltat. És bo, positiu, normal i natural sentir-se feliç, content, enfadat, gelós…no es tracta de “vetar” emocions, sinó de recollir-les i identificar-les. 

 

Així bé, espero que us hagi agradat la proposta didàctica sobre les emocions i els sentiments, que us sigui útil i ens veiem la setmana vinent que ja haurem entrat al mes d’octubre!

 

Gaudiu molt i fins la propera!

Deixa un comentari