LES EMOCIONS (part1)

Reconèixer els sentiments, identificar-los, posar nom a allò que et passa, entendre per què et passa i poder donar resposta a aquest sentiment, sentir-te acollit, estimat  i respectat davant del teus sentiments…Com d’important és això per tu? M’atreviria a dir que  la gran majoria de les persones respondríem, al uníson, “molt important!”. Doncs imagineu per un infant com d’important ha de ser que l’entenguin quan, a vegades, li costa entendres a ell mateix. És per aquest motiu que entre aquesta entrada i la vinent us proposo treballar les EMOCIONS a partir de dues activitats bàsiques i ben senzilles d’elaborar.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

 

TÍTOL: COM ET SENTS AVUI?

INTRODUCCIÓ:

Durant aquesta setmana i la vinent he realitzat dues propostes didàctiques per treballar, conèixer i entendre les emocions. Són dues activitats molt senzilles d’elaborar on treballarem tres emocions: feliç, trist i enfadat. Tot i que n’existeixen moltes més, aquestes tres són les principals i les més fàcils de reconèixer i de posar nom però, si en voleu treballar més amb els vostres nens i/o nenes només cal que adapteu el material a les vostres necessitats i n’afegiu de noves.

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Conèixer les emocions: trist, content, enfadat.
  • Identificar les emocions: trist, content, enfadat
  • Regular les pròpies emocions
  • Regular les pròpies conductes
  • Anticipar les emocions
  • Despertar el coneixement personal de l’infant
  • Identificar el coneixement personal de l’infant
  • Desenvolupar el llenguatge verbal

 

DESCRIPCIÓ:

El primer material que us proposo és molt fàcil i senzill de fer i ens serveix, sobretot, per observar-nos a nosaltres mateixos i identificar allò que ens està passant en aquell moment, és a dir, ens serveix per escoltar-nos i donar resposta a les nostres necessitats.

El material en qüestió es composa de dos gots de plàstic transparents. En un dels gots hi podem observar les cares de feliç, trist i enfadat d’una nena.

 

En el segon got hi trobarem el cos dibuixat d’aquesta noia, però sense cara:

 

 

En el meu cas, la nena l’he pintat jo, però també els hi podeu dir als infants que es pintin a ells mateixos. D’aquesta manera comencem a treballar l’autoconeixement físic:

  • Com sóc jo? Alt, baix, prim,….
  • De quins colors són els meus cabells? Rossos, morens, pèl-roigs…
  • Com són els meus cabells? Rissats, ondulats, llisos, curts, llargs…
  • Què porto? Ulleres, implant coclear,
  • Què m’agrada portar? arracades, motxilla, bossa, barret, gorra…
  • Com m’agrada vestir? Amb vestits, pantalons, samarreta…
  • De quins colors vull vestir? Groc, verd, taronja…

 

Un cop tenim els dos gots pintats (i secs) només hem de col·locar un got sobre l’altre i….

 

Ja tenim el nostre material dels sentiments preparats! Només cal girar el got de les cares i aquestes aniran canviant!

 

MATERIALS QUE NECESSITEM:

  • Dos gots de plàstic transparent (per infant)
  • Retoladors permanents de diferents colors

 

COM UTILITZEM EL MATERIAL?

Amb aquest material us proposaré tres maneres de jugar i treballar amb ell però estic ben segura que n’existeixen moltes més. Només cal posar-ho amb pràctica amb els infants i ens adonarem que ells mateixos troben altres maneres de jugar-hi!

Les dues primeres propostes es poden treballar mitjançant el calendari que vam elaborar la setmana passada, inspirat amb el “Calendari Montessori i Waldorf” i la tercera és un joc lliure. Espero que us siguin útils i que us agradin!

 

  1. PRESENTACIÓ DEL MATERIAL:

Abans de fer qualsevol cosa hem d’elaborar el material i un cop fet explicar-li a l’infant què significa aquell material en concret i com l’utilitzarem (aquest segon punt dependrà si voleu que l’aprenentatge sigui més guiat o més lliure). Una de les idees que us proposo per introduir el material és començar vosaltres a mostrar els vostres sentiments. Per exemple, esteu en un moment feliç, els infants han recollit sols les joguines i agafeu els vostres gots i els hi dieu: “Mireu, ara mateix sóc molt feliç! Sóc tant feliç com aquesta nena que està rient!”  i deixeu el material amb la nena del got somrient i feliç. Més endavant pot passar alguna cosa que no us agradi. Serà el moment de tornar a agafar el got i mostrar als infants el canvi de cara “oh…això m’ha fet posar trista…ara la nena ja no està contenta, sinó trista….”  Com podeu observar, els infants hauran entès com funciona i ràpidament entendran que és el got de les emocions.

 

Exemple:"Ara em sento enfadada perquè no m'has deixat menjar un gelat..."

  1. RECONEIXEMENT DE LES EMOCIONS.

Normalment els nens i les nenes identifiquen les emocions ràpidament, però potser els hi és una mica més complicat reconèixer les seves pròpies i a autoregular-se. A través d’aquest material podran visualitzar allò que els hi està passant en aquell moment: estan enfadats? estan tristos? estan contents? Un cop sàpiguen com estan, ens podran explicar el PER QUÈ de les seves emocions.

Si resulta que la seva emoció és trist o enfadat potser també ens podran explicar com és que es senten i serà un bon moment per parlar sobre si li agrada sentir-se d’aquella manera i si nosaltres podem fer alguna cosa per ajudar-lo a canviar la cara del seu ninot. Al final del dia sempre és millor acabar feliços que tristos, oi? (sempre entenent que s’ha de respectar el ritme de l’infant, així com el seu sentiment. NO es tracta de PROHIBIR el SENTIMENT, sinó de que en moments puntuals, podem PARLAR d’ells i què en sigui conscient. TOTHOM S’ENFADA, TOTHOM ES POSA TRIST I TOTHOM SENT FELICITAT, i això és MOLT BO!).

Exemple:

"Puc fer alguna cosa perquè et sentis millor?"
"Vols que intentem canviar aquesta cara i posar la somrient?"

"t'agrada sentir-te així?"

"què bé, has aconseguit la cara de feliç!"
"Et sents millor amb la cara de content?"

 

  1. JOC SIMBÒLIC

Una altra manera de jugar amb aquest material és poder elaborar més d’un nino amb les seves pertinents cares. Els hi podem deixar als infants a mode de joc, creant històries divertides entre ells: jugar a les famílies, a professions, al joc liure…

 

Espero que us hagi agradat el material, que us hagi estat útil com a font d’inspiració i ens veiem la setmana vinent amb la part2 de la proposta didàctica de les EMOCIONS!

 

Gaudiu molt i fins la propera!

Deixa un comentari