QUIN TEMPS FA AVUI?

Com que és setembre i per molts i moltes de nosaltres això significa  començar un any nou (el curs 2018 – 2019) durant aquest mes seguirem jugant amb les rutines. I avui descobrirem la importància de saber, no només el dia, el mes, l’estació i l’any en que estem sinó també observar i veure el temps meteorològic!

 

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

TÍTOL: QUIN TEMPS FA AVUI?

INTRODUCCIÓ:

Saber el dia, el mes, l’estació de l’any i l’any en què estem és molt important però també ho és conèixer el temps. Saber si avui farà sol, núvol, si plourà, farà vent o nevarà ens ajuda a predir allò que està per venir i ens anticipa el que podem sentir durant el dia. Per exemple, si tenim una excursió però avui plou, sabem que és probable que ens anul·lin l’excursió o que ens haguem de vestir amb roba impermeable i agafar el paraigües abans de sortir de casa. O si veiem que en el dia d’avui està nevant podrem suposar que ens hem d’abrigar més perquè fa fred.

Per tant, treballant el temps meteorològic desenvolupem la consciència climatològica, observem el cel i el relacionem amb els pictogrames  o dibuixos adequats, treballem el present – passat – futur i fem prediccions sobre el que passarà en el dia d’avui.

Per tots aquests motius avui us porto una activitat molt senzilla per treballar el temps amb els nostres infants, aplicant-lo al calendari inspirat amb Montessori i Waldorf que vam realitzar la setmana passada. Espero que us sigui útil i del vostre interès!

 

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Observar el temps i reconèixer si fa sol, núvol, vent, pluja i/o neu
  • Identificar els diferents dibuixos i/o pictogrames amb el temps atmosfèric
  • Desenvolupar la consciència climatològica
  • Fer prediccions segons el temps atmosfèric
  • Despertar el llenguatge oral relacionat amb el temps atmosfèric
  • Parlar del present – passa – futur del temps (quin dia feia ahir? Quin dia necessites que faci demà si volem anar a jugar al parc?…)
  • Potenciar l’ús de les rutines al llarg del dia

  

DESCRIPCIÓ:

Aplicació del temps meteorològic al calendari inspirat amb Montessori i Waldorf:

Per generalitzar les nostres rutines i poder unificar-les treballarem el temps meteorològic a partir del calendari que vam realitzar la setmana passada inspirat amb el calendari de Montessori i Waldorf. D’aquesta manera, el treball que realitzarem serà seqüencial per a l’infant, sempre realitzant els mateixos passos per acabar potenciant l’autonomia de l’infant. Per treballar el temps necessitarem cinc pedres amb els dibuixos del temps que volem treballar. En aquest cas: sol, núvol, pluja, vent i neu.

 

 

Un cop haguem treballat, pel matí a primera hora, amb el nen i/o la nena l’any, l’estació de l’any, el mes en que estem i el dia de la setmana, anirem a observar per la finestra el temps que fa: avui quin temps fa? Fa sol, núvol, vent, plou o neva? L’infant haurà d’observar per la finestra el temps atmosfèric, reconèixe’l i identificar la imatge o el dibuix que el representi. En el meu cas, s’han elaborat unes pedres pintades de color blanc amb el dibuix del temps.

"Mira el temps per la finestra...quin temps fa avui? Ara busca el temps entre les cinc pedres"

 

Un cop identifiquem el dibuix del temps el col·locarem al mig del nostre calendari, just a sobre de l’any en que estem.

"Molt bé! Avui fa sol i núvol! A veure si ens aguanta el dia!"

 

Si durant el dia el temps canvia podem també canviar la imatge (en aquest cas, la pedra), fent adonar-se a l’infant sobre el concepte de “canvi”.

"El dia ha canviat i al final està plovent...canviem la nostra pedra?"

 

El nostre calendari canviarà el dia següent, així que l’infant podrà comparar sobre el que va passar ahir i potenciarem la  consciència sobre “el pas del temps”.

"Ahir ens va fer so i núvol i al final va acabar plovent....mirem quin dia fa avui?"

 

Materials que necessitem:

  • Cinc pedres mitjanes
  • Pintura de color blanc, groc, blau cel i gris
  • Pinzells
  • Retoladors permanents de color groc i blau.
  • Vernís

Pas a pas:

En el meu cas, he utilitzat cinc pedres mitjanes (suficientment grans per a què l’infant les pugui manipular sense problemes). He pintat cada una de color blanc i un cop seques (i amb un pinzell més fi) he dibuixat els diferents dibuixos del temps meteorològic: sol, núvol, vent, pluja i neu. Un cop sec ho els he repassat amb els retoladors permanents i, finalment, he vernissat les cinc pedres.

 

 

Espero que us hagi agradat molt aquesta entrada i que sigui ben entretinguda i divertida pels petits i petites per a treballar les rutines. Ens veiem dijous vinents amb més activitats!

Gaudiu molt i fins la propera!

Deixa un comentari