INSPIRACIÓ CALENDARI MONTESSORI I WALDORF

Finals d’estiu i en un tres i no res comencem un nou curs escolar, el curs 2018 – 2019 i mires endarrere i penses…”Què ràpid passa el temps!”…El temps, aquesta paraula tant curta de dir i d’escriure però tant àmplia i complexa de concepte i, al mateix temps, tant important per  tots i totes nosaltres d’entendre. És per aquest motiu que avui, dia 30 d’agost, us proposo realitzar un calendari inspirat amb el “Calendari Montessori i Waldorf” per a treballar la comprensió del concepte “temps” amb els nens i nenes. Espero que us agradi i que gaudiu molt d’aquesta entrada!

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

TÍTOL:  QUIN DIA ÉS AVUI?

INTRODUCCIÓ:

El temps és un concepte abstracte i ampli, difícil d’explicar, però molt important d’entendre ja que ens ajuda a  estructurar-nos, mentalment i físicament, com a persones en un lloc en concret. I, per tant, entendre el pas del temps ens ajuda, a tots i a totes,  a poder “veure, entendre i parlar” del passat, el present i el futur i, en conseqüència, ens ajuda, per exemple, a anticipar, a preveure fets, a entendre el que ha de passar,  a parlar de coses que han succeït o que han de succeir…

Si per els adults poder entendre el pas del temps és tant important, pels infants podríem dir que encara ho és més ja que ells, moltes vegades, no acaben d’entendre aquest concepte i encara els hi és més complicat. Observem que els nens i les nenes viuen al present i fan referència d’ell, però els hi costa poder parlar exactament del passat o del futur. Quantes vegades un nen ens ha preguntat, durant dies, setmanes i/o mesos, quan queda per poder celebrar el seu aniversari? Quantes vegades hem vist com un nen ens intenta explicar el que va succeir en un passat proper però te dificultats per expressar-se?

Introduir el temps i el pas del temps als infants és una eina molt positiva per a ells i elles per diversos motius, com per exemple, els ajuda a centrar-se en un moment concret (present), poden fer referència d’esdeveniments passats (passat) i poden preveure el temps que falta per  esdeveniments que vindran (futur), fent que entendre el pas del temps els ajudi a disminuir les frustracions per a no entendre allò que passa al seu voltant.

Un cop hem posat de manifest la importància de treballar amb els infants el pas del temps ens hem de plantejar com poder-ho portar a terme. La eina que millor ens funciona són els “calendaris”. Aquests, al ser visuals, ajuda a l’infant a percebre millor el pas del temps i, per tant, de ser un concepte força abstracte acaba esdevenint un concepte que es pot tocar, veure i observar. Existeixen molts tipus de calendaris (amb lletres i números, de diferents materials, amb diferents colors, …) però avui ens centrarem amb un d’ells (el calendari Montessori i Waldorf) i ens inspirarem amb ell per aprendre a fer-ne un de manera manual.

 

INSPIRACIÓ DEL CALENDARI MONTESSORI I WALDORF:

El calendari Montessori i Waldorf ajuda a l’infant a entendre, d’una manera visual, el pas del temps i a conèixer diferents  conceptes temporals, com el “passat – present – futur”, els dies de la setmana, les setmanes, els mesos, les estacions (hivern – primavera – estiu – tardor) i l’any en que estem

Dels aspectes més rellevants que trobem en aquest tipus de calendari és que té una estructura circular (el temps mai acaba i sempre comença, no és una línia recta que finalitza), és “atemporal” (serveix per a qualsevol any), molt visual per l’infant (juga amb els colors, fent que cada un d’ells representi un aspecte en concret) i seqüencial (es treballa sempre de la mateixa manera, fent que l’infant, un cop ha entès la metodologia, pot utilitzar-lo ell sol, fomentant l’autonomia).

Per tots aquests motius, he cregut que podria ser una bona idea realitzar un calendari inspirat amb aquesta mètode pedagògic.

 

 

FEM EL NOSTRE CALENDARI INSPIRAT AMB EL “CALENDARI MONTESSORI I WALDORF”:

 

A.OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Entendre el pas del temps
  • Comprendre els conceptes de “passat, present i futur”.
  • Comprendre els conceptes de “dia, setmana, mes, estació de l’any i any”
  • Disminuir les frustracions
  • Despertar la consciència més abstracta
  • Potenciar l’autoconeixement
  • Regular el propi temps
  • Fomentar l’ús del llenguatge oral

 B. MATERIALS:

  • Plat rodó de fusta (jo vaig comprar un “plat de pops”
  • Cartró ploma
  • Claus
  • Pintures de diferents colors
  • Llapis
  • Retolador permanent negre
  • Imatges per a cada mes de l’any (les podeu DESCARREGAR clicant AQUÍ)
  • Plastificadora (opcional)
  • 35 pinces d’entendre la roba de fusta (5 per a cada dia de la setmana)
  • Velcro
  • Pegament

 

C. ELEMENTS TEMPORALS QUE TROBAREM EN AQUEST CALENDARI:

  • Base del nostre calendari: PLAT RODÒ DE FUSTA
  • Any: RODONA DE “CARTRÓ PLOMA” DE COLOR GROC
  • Estacions de l’any: les pintarem damunt el plat de fusta de colors pastels:
    • Hivern BLAU
    • Primavera VERD
    • Estiu GROC
    • Tardor VIOLETA
  • Mesos de l’any: tallarem 12 triangles de cartró ploma i els pintarem de diferents colors, intentant ajustar-nos segons l’estació de l’any:
    • Gener: blau marí
    • Febrer: blau cel
    • Març: blau – verd
    • Abril: verd gespa
    • Maig: verd – groc
    • Juny: groc
    • Juliol:taronja
    • Agost: taronja – vermell
    • Setembre: vermell
    • Octubre: granate
    • Novembre: granate – violeta
    • Desembre: blau fosc
  • Elements per a cada mes de l’any: buscarem imatges per internet (en blanc i negre) que representin cada un dels mesos de l’any. Els imprimirem, els pintarem i els plastificarem. Us deixo l’enllaç per descarregar AQUÍ per si us agraden les que he escollit. He utilitzat imatges penjades a internet i alguns pictogrames d’arasaac.
    • Gener: floc de neu
    • Febrer: careta carnestoltes
    • Març: poma
    • Abril: Sant Jordi
    • Maig: flor
    • Juny: síndria
    • Juliol: galleda i pala de platja
    • Agost: vaixell
    • Setembre: motxilla
    • Octubre: bolets
    • Novembre: castanya
    • Desembre: ninot de neu
  • Dies de la setmana: 35 pinces d’estendre la roba, cinc pinces de cada color segons el dia de la setmana. D’aquesta manera cada dia de la setmana es relacionarà amb un color:
    • Dilluns: GROC
    • Dimarts: TARONJA
    • Dimecres: VERMELL
    • Dijous: VERD
    • Divendres: BLAU
    • Dissabte: ROSA
    • Diumenge: BLANC
  • Altres: espelmes o fotografies per recordar aniversaris, boles vermelles foradades (o macarrons pintats de color vermell) per avisar que un mes concret no té 31 dies, banderoles per avisar de moments especials…és un calendari totalment obert i modificable, cada persona introdueix i/o treu allò que li és o no necessari, es tracta de que sigui el més funcional

 D. PAS A PAS

  1. La base del nostre calendari és el plat rodó de fusta. Dividirem el plat en quatre seccions (que seran les estacions de l’any), deixant un cercle al mig (on posarem una rodona de l’any actual). Escrivim el nom de cada estació (veureu que he escrit el nom amb tres idiomes, català, castellà i anglès). Al voltant de tot el plat escriurem els números del 1 al 31 amb un retolador permanent (seran els dies de la setmana)i clavarem, damunt de cada número.

 

  1. Retallem un cercle (de cartró ploma)una mica més petit que la base del nostre plat i el dividim en 12 parts. Seran els mesos de l’any. Al mig del cercle dibuixem un altre cercle més petit i el tallem (acaba quedant una espècie de “dònut”. Pintem cada un dels triangles de diferents colors, intentant que no perdin l’harmonia amb els colors de l’estació de l’any. Escrivim el nom de cada un dels mesos.

 

 

  1. Fem una rodona més petita amb cartró ploma i la pintem de color groc, representant el sol. Un cop hagi assecat, li escrivim l’any actual.

 

  1. Per a cada mes de l’any busquem una imatge que ens representi el mes. Jo he buscat les imatges per internet i, algunes, són pictogrames d’arasaac. Us les podeu descarregar clicant sobre la imatge.

 

  1. Agafeu les pinces d’estendre de fusta i les dividíeu en 7 grups de 5 pinces cada una. Pinteu cada grup d’un color, representant cada dia de la setmana d’un color. Un cop hagin assecat podeu escriure el nom del dia de la setmana. Jo els he escrit en diferents idiomes.

 

  1. De manera totalment opcional, he pintat un pot de fusta com si fos el sol per a guardar les pinces d’estendre i he pintat una caixa per a tenir-ho tot organitzat.

 

E. IDEES DE COM TREBALLAR AMB AQUEST CALENDARI?

Existeixen moltes maneres de jugar amb aquest calendari. Avui us en proposo una, però el més important és que sigui funcional i entenedor per als nens i les nenes.

Aquest tipus de calendari té com a avantatge què és seqüencial i organitzat i fa que l’infant que l’utilitzi, un cop ho ha entès, pugui treballar d’una manera força autònoma, entenent el significat d’aquest. Per a poder explicar com treballar amb ell posarem un exemple imaginatiu:

QUIN DIA ÉS AVUI? Avui és dilluns 1 de gener del 2018

  • Quin any és avui? Partirem amb la nostra base de calendari buida (sense pinces, ni triangles…). Ens imaginem que és inici d’any del 2018 i, per tant, estem a dia 1 de gener del 2018. Primer de tot el què hem de saber és en l’any en que estem, així que col·locarem la rodona groga amb el número de l’any al centre de la nostra base. Aquesta rodona ja no la tornarem a treure fins 365 dies més tard.

 

 

  • Quin mes és avui? Avui és gener. Agafarem el triangle de color blau que està escrit “GENER” i el col·locarem a la base del nostre calendari. Ens fixarem en que ha de relacionar-se amb l’estació de l’any i parlarem de l’hivern. A més, hi col·locarem el dibuix que representa al mes de gener.

 

  • Quin dia és avui? L’1 de gener cau es dilluns. Agafarem la pinça del “dilluns” de color groc i l’enganxarem al clau del dia 1.

 

Ara ja ho tenim, avui és dia 1 de gener del 2018! I demà, que hem de fer? Només haurem d’agafar la pinça del dimarts i col·locar-la al dia 2 i així successivament, fins a completar tots els dies que té el mes de gener. L’infant podrà anar veient com la base es va omplint de pinces i els dies es van acabant per començar el mes de febrer. Una vegada entrem a febrer traurem totes les pinces, afegirem el triangle de febrer amb el element corresponent i començarem a omplir una altra vegada el mes amb les pinces.

 

Per jugar una mica ara us deixaré uns exemples a veure si descobriu quin dia és avui!

I avui…quin dia és?

(avui és dious 6 de setembre del 2018)

I avui…quin dia és?

(avui és 30 d'agost del 2018)

 

Espero de veritat que hagueu gaudit molt d’aquesta entrada, que us animeu a fer un calendari inspirat i personalitzat amb Montessori i Waldorf  i us desitjo a totes i tots aquelles que sigueu mestres i educadores un molt bon inici de curs! Espero que estigui ple de somriures, màgia i diversió!!

 

Gaudiu molt i fins la propera!

 

 

2 comentaris

  • Ana
    4 de maig de 2020 at 18:04

    Es xulissim, he fer un semblant per les meves nenes i els hi encanta!!
    Moltes gràcies!!!

    • Mireia
      29 de maig de 2020 at 18:41

      moltes gràcies a tu! Espero que els hi sigui molt útil!

Deixa un comentari