Rutina: PAREM LA TAULA

A mesura que ens anem fent grans anem aprenem hàbits, rutines i responsabilitats. De mica en mica ens anem fent cada vegada més autònoms i això ens ajuda a créixer i a fer-nos més grans i més lliures. Treballar les rutines a infantil ajuda als nens i a les nenes a seguir creixent, potenciant l’autonomia i a ser més responsables. És per aquest motiu que avui, mitjançant un simple però molt útil plafó, treballarem la rutina de parar la taula.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

TÍTOL: PAREM LA TAULA!

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Reconèixer i identificar els objectes necessaris per parar taula: got, plat, cullera, ganivet, forquilla i tovalló.
  • Relacionar la imatge pictogràfica d’arasaac amb l’estri per menjar
  • identificar i relacionar la silueta de l’objecte amb el propi element.
  • Aprendre a parar taula
  • Millorar la motricitat fina
  • Fomentar l’autonomia
  • Millorar els hàbits personals
  • Comprendre les ordres verbals
  • Fer-se responsable del material

 

MATERIAL:

  • Plafó “parem taula” (el podeu descarregar clicant AQUÍ o bé clicant a les imatges posteriors)
  • Plastificadora i fulls per plastificar (es recomana plastificar els plafons ja que amb el menjar es fan malbé ràpidament)
  • Fulls per plastificar
  • Objectes reals: got, plat, tovalló, ganivet, forquilla i cullera.

 

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:

Per treballar aquesta activitat amb els infants hem de saber des d’on partim, sabent els coneixements i les habilitats que tenen els nens i les nenes amb qui treballarem, plantejant-nos diferents preguntes, com per exemple: Quins estris utilitzen quan mengen? Quins estris per parar taula coneixen? Quin tipus de motricitat fina tenen? Han treballat mai aquesta activitat?…

Per poder donar resposta a les diferents opcions que poden sorgir segons les habilitats i capacitats dels nens i les nenes per treballar la rutina de parar taula he realitzat diversos plafons. Aquests es divideixen segons el grau de dificultat i compexitat.

Pel que fa a la complexitat del plafó, podeu trobar diferents opcions, segons el nombre d’objectes que utilitzin els infants:

  • El primer plafó és el més senzill, on hi apareixen els elements més bàsics: plat, got, cullera i forquilla.

  • En el segon plafó s’hi afegeix el ganivet, ja que és un estri que apareix més tard en nivell d’autonomia de l’infant.

  • Finalment, en el tercer plafó, hi afegim el tovalló, ja que aquest apareix més tard, quan a l’infant se li retira el pitet.

 

Pel treballar el nivell de dificultat, he realitzat quatre  opcions de treball per a cada un dels tres plafons explicats anteriorment:

  • En color: en el plafó apareix la imatge pictogràfica de l’objecte. L’infant només haurà de identificar la imatge i associar-la amb l’objecte. És el pas més senzill.

  • En blanc: en el plafó apareixen les mateixes imatges pictogràfiques però ara aquestes no tenen color. Això els hi pot complicar una mica més la identificació de l’objecte.

  • En negre: aquest seria el tercer pas, on desapareix el dibuix pictogràfic i només hi ha la forma en color negre. D’aquesta manera l’infant haurà de reconèixer la silueta de l’objecte i identificar-la amb l’objecte real.

  • L’últim plafó hi apareix la silueta de l’objecte segons la seva forma. Aquest pas és el més avançat.

Veureu que en  tots els plafons apareix un requadre de color groc. Aquest l’he afegit per a poder posar la fotografia (o el nom escrit) de l’infant. D’aquesta manera, si ho treballeu a l’aula, cada nen i nena sabrà quin és el seu plafó i l’haurà d’identificar i cuidar (anar-lo a buscar, netejar-lo, guardar-lo al seu lloc…). Això els ajudarà a fer-se més responsables de les seves coses.

Finalment, veureu que en el PDF sobre la RUTINA DE PARAR TAULA us he deixat les imatges pictogràfiques a part. Aquestes ens poden servir per realitzar diferents jocs de reconeixement i identificació, com un joc de memòria, un joc de classificació segons la funcionalitat o forma de l’objecte, un joc de identificació….qualsevol idea ens pot ser útil per jugar i treballar amb els infants!

 

Espero que us siguin útils alguns d’aquests plafons i si els utilitzeu estarem encantats de que compartiu la vostra experiència amb tots i totes nosaltres!

Gaudiu molt i fins la propera!

 

Deixa un comentari