ELS NOMBRES I LA ROSA DE SANT JORDI

Recordeu les roses tant boniques que vàrem fer fa dues setmanes? Doncs avui jugarem amb elles per treballar diferents conceptes matemàtics! D’aquesta manera, alhora que treballem el reconeixement dels números, la quantitat numèrica, la seqüència numèrica i, d’entre altres conceptes matemàtics, la suma i la resta també ens estarem introduint al joc vivencial, relacionant les matemàtiques amb el mes d’abril i la festa tradicional de Sant Jordi.

 

Veureu que l’activitat que us proposo avui està desglossada en diferents propostes didàctiques ja que variarà segons objectius didàctics que volgué treballar i les característiques i capacitats dels vostres infants. Espero que us agradi i que us sigui de gran utilitat!

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 1

TÍTOL: IDENTIFIQUEM ELS NÚMEROS

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Jugar a través d’objectes vivencials (en aquest cas, la rosa)
  • Despertar la curiositat de la llegenda de Sant Jordi
  • Reconeixement i identificació dels nombres del 0 al 9
  • Gaudir del moment del joc matemàtic
  • Augmentar el temps d’atenció i concentració
  • Treballar el torn de participació

MATERIAL NECESSARI:

  • Gots de plàstic
  • Tubs de paper de vàter
  • Retolador permanent
  • Roses (en necessitarem tantes com números volem treballar)

COM HI JUGUEM?

Amb el retolador permanent escriurem els números que volem treballar (en aquest cas jo només he escrit els números del 1 al 3), tant en els gots de plàstic (en gran) com al pal de la rosa. L’objectiu principal d’aquest joc és que l’infant sigui capaç de reconèixer, identificar i classificar els números. Ho podem fer de diferents maneres, segons com ho vulguem treballar i el grau de dificultat:

  • Gots i números ordenats: aquesta és potser la manera més senzilla, quan encara estan aprenent els números i necessiten un suport més directe, a partir del modelatge. Els hi presentem els gots ordenats pel número i els hi anem donant cada rosa (també de manera ordenada). Farem que prengui molta atenció amb el grafisme del nombre i el seu nom.
  • Gots ordenats – roses desordenades: els hi presentem els gots (amb els números escrits) de manera ordenada i els hi donem totes les roses (amb el número escrit). Els nens han de identificar el número de cada rosa i col·locar-la a dintre el got corresponent.
  • Gots i roses desordenats: els hi presentem els gots (amb els números escrits) de manera desordenada i els hi donem les roses (amb el número escrit) de manera desordenada. Els nens han de identificar el número de cada rosa i col·locar-la a dintre el got corresponent.

 

Una vegada veiem que l’infant reconeix els números podem jugar a la seqüència numèrica: li presentem a l’infant tres gots col·locats amb les seves roses de manera ordenada. Fem que tanqui els ulls i li retirem un dels gots. Quan torni a mirar faltarà un got i haurà de endevinar-lo.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 2

TÍTOL: IDENTIFIQUEM LA QUANTITAT NUMÈRICA

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Jugar a través d’objectes vivencials (en aquest cas, la rosa)
  • Despertar la curiositat de la llegenda de Sant Jordi
  • Reconeixement i identificació dels nombres del 0 al 9
  • Reconeixement i identificació de la quantitat numèrica
  • Gaudir del moment del joc matemàtic
  • Augmentar el temps d’atenció i concentració
  • Treballar el torn de participació

MATERIAL NECESSARI:

  • Gots de plàstic
  • Tubs de paper de vàter
  • Retolador permanent
  • Roses (hem de calcular que aquí en necessitarem més que a l’activitat anterior)

COM HI JUGUEM?

Els hi presentarem als infants diferents gots amb un numero escrit en cada un d’ells. Farem que els nombrin (d’aquesta manera ens assegurem que coneixen bé cada un dels números) i els hi donarem un pot ple de roses. Els hi demanarem que col·loquin en cada got tantes roses com indica el nombre del got.

L’objectiu principal d’aquest joc és que l’infant sigui capaç de reconèixer, identificar i classificar els números i entengui el concepte de quantitat numèrica, relacionant cada nombre amb la seva quantitat.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 3

TÍTOL: IDENTIFIQUEM LA QUANTITAT NUMÈRICA

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Jugar a través d’objectes vivencials (en aquest cas, la rosa)
  • Despertar la curiositat de la llegenda de Sant Jordi
  • Reconeixement i identificació dels nombres del 0 al 9
  • Reconeixement i identificació de la quantitat numèrica
  • Gaudir del moment del joc matemàtic
  • Augmentar el temps d’atenció i concentració
  • Treballar el torn de participació

MATERIAL NECESSARI:

  • Retolador permanent
  • Roses (hem de calcular que necessitarem tantes com números vulguem treballar)
  • Pètals de rosa (estan fets amb cartolina verda)
  • Retolador permanent.
  • Números de fusta

COM HI JUGUEM?

En aquesta activitat treballarem tant el reconeixement dels nombres com la seva quantitat. Vindria a ser un treball globalitzant les dues activitats anteriors i utilitzant un material diferent: jugarem amb les roses i els seus pètals.

Per jugar a aquest joc ho podem fer de dues maneres diferents:

  1. Els hi presentem als nens i les nenes una rosa amb el pal buit, però amb un número escrit. Hauran de reconèixer i identificar el nombre i agafar tantes fulles com el nombre ens diu.

 

  1. Ara l’activitat va al revés, els hi donem als infants una rosa amb pètals. Els nens i les nenes els hauran de contar i buscar entre els diferents números de fusta, el que identifica la quantitat de pètals de la seva rosa.

 

L’objectiu principal d’aquest joc és que l’infant sigui capaç de reconèixer, identificar i classificar els números i entengui el concepte de quantitat numèrica, relacionant cada nombre amb la seva quantitat.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 4

TÍTOL: APRENEM A SUMAR!

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

  • Jugar a través d’objectes vivencials (en aquest cas, la rosa)
  • Despertar la curiositat de la llegenda de Sant Jordi
  • Reconeixement i identificació dels nombres del 0 al 9
  • Reconeixement i identificació de la quantitat numèrica
  • Introduir-nos al món de les operacions matemàtiques: la suma
  • Gaudir del moment del joc matemàtic
  • Augmentar el temps d’atenció i concentració
  • Treballar el torn de participació

MATERIAL NECESSARI:

  • Roses (necessitem tres roses per a cada infant)
  • Pètals de rosa (estan fets amb cartolina verda)
  • Números de fusta

COM HI JUGUEM?

En aquest activitat ens introduirem al món de les operacions matemàtiques (en aquest cas la suma) d’una manera divertida i significativa, relacionant els coneixements previs de les activitats anteriors.

L’objectiu principal d’aquesta activitat és que els nens i les nenes s’adonin del que significa sumar, observant de manera real i vivencial que passa quan ajuntem nombres i les seves quantitats.

Per realitzar aquesta activitat es pot fer de diferents maneres. En aquest cas jo us en proposo una:

  1. Li donarem a l’infant tres roses (una al costat de l’altre) sense cap fulla. També li donarem una quantitat suficient de fulles i els números de fusta.
  2. Li direm al nen i/o a la nena quantes fulles ha de posar a la primera flor. Una vegada l’hagi posat buscarem el número de fusta i el posarem a sota la primera flor, perquè ens sigui més fàcil desprès recordar-ho.
  3. Farem el mateix amb la segona flor. Haurà d’escoltar el nombre que li diem, relacionar la quantitat numèrica i, posteriorment, col·locar el número de fusta que li correspongui a la rosa.
  4. Sumarem quantes fulles tenim entre la primera i la segona rosa i col·locarem a la tercera rosa tantes fulles com haguem dit. Després buscarem el número pictogràfic que li correspon.
  5. Finalment, li posarem “nom” a l’activitat, explicant que allò que han fet tant bé es diu “sumar”.

Aquesta proposta didàctica també la podem utilitzar per fer altres operacions matemàtiques, com la resta.

 

Com heu pogut veure, a través de la història de Sant Jordi i la Rosa hem pogut endinsar-nos en el món de les matemàtiques i treballar diferents conceptes, com són la identificació i el reconeixement del nombre, la seqüència numèrica, la relació de quantitat – nombre i les operacions matemàtiques, com la suma. Tot i així estic ben segura que si seguim pensant podríem trobar altres maneres ben divertides de seguir treballant amb les roses! Així que si algun dia hi jugueu estarem encantats de que compartiu les vostres idees amb tots nosaltres! Espero de tot cor que hagueu passat una estona matemàtica entretinguda i divertida!

 

Gaudiu molt i fins la propera setmana!

 

2 comentaris

  • Nayara Doroftei 1rB
    22 d'abril de 2020 at 18:29

    A la Nayara li costa una mica les sumes i les restes
    He agafat els gots i he possat carmel,s i si no sap la suma que proposo, li faig treure els carmels
    D’aquesta forma li faig sumar i restar.
    Aveure si entre tots ho aconseguim!!

    • Mireia
      29 de maig de 2020 at 18:44

      de mica en mica i sempre a través del jocs els nens i nenes aprenen de manera més significativa! Qué bé que la Nayara pugui jugar amb les mates!

Deixa un comentari