ELS JOCS LINGÜÍSTICS DELS COLORS

Després de treballar amb el nostre despistat però simpàtic ninot de neu els nombres, els colors i les paraules avui us presento unes activitats “de tota la vida”. Aquells jocs tradicionals que estimulen el llenguatge, el torn de joc i la participació activa, generalitzant tot allò que hem anat aprenen aquests dies, sobretot els COLORS.

Us deixo amb quatre propostes didàctiques  on expliquen el nom del joc, els seus objectius pedagògics, el material necessari per a jugar i les normes de cada activitat, així com el material a descarregar en cada un d’ells. Espero que us ho passeu molt bé!

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 1: La consciència fonològica

TÍTOL: quants cops de veu té cada color?

OBJECTIUS:

  • Treballar la consciencia fonològica
  • Iniciació a les habilitats per a l’anàlisi de la llengua
  • Adonar-se de la segmentació sil·làbica
  • Gaudir del moment del joc lingüístic
  • Augmentar l’atenció

MATERIAL NECESSARI:

  • Descarregar pdf adjunt “consciència fonològica: els colors” i imprimir i (opcional) plastificar.
  • Gomets i pinces d’estendre la roba (si el material està plastificat)
  • Tisores
  • Us recomano plastificar el material a utilitzar si voleu que duri temps i poder jugar més vegades(opcional)

COM HI JUGUEM?:

Us heu fixat en la llargada de les paraules? No totes són iguals, hi ha què són molt curtes i d’altres en són de llargues! Fixa’t amb el teu nom: quants cops de veu té? Et pots ajudar a contar-ho amb les mans. Per cada cop de veu fes una picada de mans. Ara que ja sabeu quants cops de veu té el teu nom…hi els colors? Voleu que ho mirem?

Ens descarregarem el pdf adjunt clicant a la imatge següent, l’imprimirem i, si voleu, ho podeu plastificar:

Un cop feta la introducció i haver-nos adonat que cada paraula té la seva llargària els hi presentarem als infants les fitxes plastificades dels colors i els hi donarem unes pinces d’estendre la roba (o gomets). Mirarem quants cops de veu té cada un dels colors (picant de mans) i indicarem el número de cops enganxant la pinça o el gomet al número que li correspongui. Us aconsello que si plastifiqueu el material les pinces us seran molt útils però si decidiu no fer-ho els gomets seran millor opció.

PROPOSTA DIDÀCTICA 2: el dominó dels colors

TÍTOL: el dominó dels colors

OBJECTIUS:

  • Reconèixer i identificar els colors a treballar
  • Introduir  la lectura (global)
  • Reconèixer i identificar les paraules i les lletres
  • Aprendre a compartir
  • Treballar el torn de participació
  • Gaudir del moment del joc lingüístic
  • Augmentar l’atenció

MATERIAL NECESSARI:

  • Descarregar els 4 PDF adjunts i imprimir:
  1. Dominó color – color
  2. Dominó color – nom en color
  3. Dominó color – nom en negre
  4. Dominó nom – nom
  • Us recomano plastificar el material a utilitzar si voleu que duri temps i poder jugar-hi més vegades.

COM HI JUGUEM?:

Aquest joc és el típic joc del dominó però enlloc de tenir números jugarem amb els colors que hem estat treballant anteriorment, així com amb el seu nom. Us podeu descarregar els quatre PDF, segons el grau de dificultat que vulgueu crear als vostres infants clicant la imatge de cada un dels diferents apartats:

1. Dominó color – color: els infants hauran de identificar, associar i emparellar color – color.

2. Dominó color – nom en color: els nens i nenes hauran de identificar, associar i emparellar el color amb el seu nom, amb la petita guia de que cada nom està pintat del seu color. D’aquesta manera fem que s’adonin de com està escrit però tenen l’ajuda visual del color.

 

3. Dominó color – nom en negre: la cosa es comença a complicar. Ara hauran de identificar, associar i emparellar cada color amb el seu nom escrit, sense ajuda visual ja que el nom estarà escrit en negre.

4. Dominó nom – nom: aquest és l’últim pas, quan els alumnes ja identifiquen, relacionen i llegeixen la paraula global de cada un del nom escrit de cada color.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 3: joc de memòria dels colors

TÍTOL: el joc de memòria dels colors

OBJECTIUS:

  • Reconèixer i identificar els colors a treballar
  • Introduir a la lectura (global)
  • Reconèixer les paraules i les lletres
  • Treballar el torn de participació
  • Gaudir del moment del joc lingüístic
  • Augmentar l’atenció

MATERIAL NECESSARI:

  • Descarregar el PDF “joc de memòria”, imprimir i plastificar (opcional)
  • Us recomano plastificar el material a utilitzar si voleu que duri temps i poder juga-hi més vegades.

COM HI JUGUEM?:

Has d’aconseguir emparellar cada un dels colors que hem estat treballant però vigila, has de fer memòria a on s’amaguen ja que estan de cap per baix i no els pots veure!

Aquest és el típic joc de memòria per treballar la identificació i el reconeixement dels colors i de la paraula escrita. Podem jugar a partir de quatre nivells diferents, segons els nostres infants. Per descarregar-vos el material només cal que cliqueu a cada una de les imatges, que són un exemple del que us trobareu:

1. Identifiquem, relacionem i recordem la imatge COLOR – COLOR:

2. Identifiquem, relacionem i recordem la imatge COLOR amb la PARAULA escrita en COLOR

 

3. Identifiquem, relacionem i recordem la PARAULA en COLOR amb la PARAULA  en COLOR

4. Identifiquem, relacionem i recordem PARAULA – PARAULA

 

PROPOSTA DIDÀCTICA 4: lletra a lletra

TÍTOL: Les lletres de cada un dels colors

OBJECTIUS:

  • Reconèixer i identificar els colors a treballar
  • Reconèixer i identificar les paraules i les lletres
  • Potenciar la consciència fonològica
  • Gaudir del moment del joc lingüístic
  • Augmentar l’atenció

MATERIAL NECESSARI:

  • Descarregar el PDF “lletra a lletra – els colors” i imprimir.
  • Llapis, retoladors, llapis de colors…
  • Lletres de goma eva o lletres de plàstic
  • Us recomano plastificar el material si voleu utilitzar lletres amb goma eva o de plàstic. Si voleu que enlloc de col·locar lletres que els nens i nenes ho utilitzin per escriure aleshores és millor no plastificar el material.

COM HI JUGUEM?:

Recordes com s’escriu cada un dels colors? Has vist que tots tenen lletres diferents? Doncs ara et toca a tu jugar amb les lletres, t’apuntes?

Aquesta activitat també és evolutiva, depenen de les característiques dels vostres infants. Hi podem trobar quatre nivells (per descarregar l’activitat només cal que cliqueu a sobre de cada una de les imatges):

1. Fitxa color i nom: quin color és aquest? Has vist com s’escriu? Ara et toca a tu! Busca les lletres que necessites per fer el nom, ordena-les i col·loca-les sobre el nom escrit.

Has vist, tu també saps escriure el nom dels colors!

En aquesta activitat els hi donarem a cada un dels infants les fitxes amb el barret pintat i el nom escrit. Hauran de buscar les lletres de goma eva (o de plàstic) que necessitin, ordenar-les i col·locar-les damunt la paraula ja escrita.

2. Fitxa nom en color: ui! Ara ja no tenim el barret de color però sí el seu nom! Saps què hi posa aquí?

L’objectiu principal d’aquesta activitat és el reconeixement del nom escrit del color (lectura), així com la copia del mateix nom (copia escrita). D’aquesta manera es pot treballar de dues maneres aquesta activitat:

  • Plastificar la fitxa del nom, de tal manera que el nen i/o la nena hagin de buscar les lletres en goma eva o de plàstic i copiar el nom escrit.
  • Sense plastificar, treballant la grafomotricitat, tant resseguint el nom de cada color com escrivint sota la paraula el nom del color.

3. Fitxa nom en negre: és exactament el mateix treball que l’anterior però ara ja no tenim cap guia visual (el color) per saber la paraula escrita.

Es pot treballar de dues maneres aquesta activitat:

  • Plastificar la fitxa del nom, de tal manera que el nen i/o la nena hagin de buscar les lletres en goma eva o de plàstic i copiar el nom escrit.
  • Sense plastificar, treballant la grafomotricitat, tant resseguint el nom de cada color com escrivint sota la paraula el nom del color.

 

4. Fitxa barret en color: oh! Ara ja no tenim la paraula escrita de cada color però…segur que recordes com s’escriu! Vinga, ho intentem?

En aquesta activitat l’infant haurà de recordar com s’escriu el nom de cada color, ja treballat anteriorment. Per realitzar aquesta activitat podem:

  • Fer ús de les lletres en goma eva o de plàstic per identificar, ordenar i crear la paraula escrita
  • Treballar la grafomotricitat, fent que cada nen escrigui la paraula.

 

Espero que gaudiu molt amb aquests jocs lingüístics per acabar de treballar, aprendre i generalitzar en tots els contexts els colors i la seva paraula escrita.

 

Espero que gaudiu molt i fins la propera!

 

Deixa un comentari